Met de verlichting van kunstobject ‘Ultra’ aan de Emmasingel is de jaarlijkse campagne Orange the World in Groningen van start.
Tijdens deze internationale campagne wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor geweld tegen vrouwen en meisjes. Van 25 november tot en met 10 december worden diverse prominente gebouwen, plekken en objecten oranje verlicht, zoals het Academiegebouw van de RUG en DOT Groningen.
Bredere focus
Tijdens de Groningse campagneweek wordt ook aandacht besteed aan (seksueel) geweld tegen mannen. De grens tussen slachtoffer of dader zijn, is lang niet altijd even scherp: voormalige slachtoffers kunnen later ook dader worden. Dit is echter onderbelicht terwijl dit perspectief ook niet mag ontbreken. In Groningen pakken we dit probleem breed aan en richten de campagne op jongeren, (internationale) studenten, vrouwen en meisjes, mensen van kleur en mannen en jongens.
Digitaal bijwonen
Dit jaar worden alle activiteiten vanwege de Corona maatregelen digitaal georganiseerd. Door middel van podcasts, videoseries, blogs en andere media zijn ze te bekijken en bij te wonen. De activiteiten zijn te vinden op Dat is Groningen www.datisgroningen.com en op Facebook. Een speciale dans tutorial is hier te vinden.